Wednesday, February 2, 2011

gong xi fa cai :D

excited pulak aku nie kan,maybe sebab darah mix chinese aku nie mula membuak-buak oleh hormon2 yg d'pengaruhi oleh limau2 mandarin dan kueh bulan,sampaikan aku rasa aku pun nak sambut perayaan nie. :)) fyi,aku memang keturunan mix chinese dari kedua-dua belah parents aku cuma aku nie macam pias2 je laa *aku marah cousins yg laen lagi banyak ciri2 mix dia ggrr*


ok,short! aku nak story mory pasal perayaan nie.


Tahun Baru Cina merupakan perayaan terpenting orang Cina bagi menyambut tahun baru dalam kalendar qamari Cina. Kalendar qamari Cina terbahagi kepada kitaran 12 tahun dan dinamakan sempena nama haiwan.


Haiwan
Tarikh
 
 chǒu
 yín
 mǎo
 chén
 
 
 wèi
 shēn
 yǒu
 
 hài


Tahun Baru Cina melambangkan permulaan, titik permulaan dalam nasib dan kehidupan. Sebelum hari tahun baru bermula, sanak saudara yang jauh akan kembali berkumpul. Rumah akan dicuci dan segala hutang-piutang dikutip atau dibayar agar mereka tidak sentiasa dikelilingi hutang sepanjang tahun yang baru. Mercun dibakar pada tengah malam bagi menandakan bermulanya tahun baru dan bagi menghalau puaka dan nasib malang. Rumah-rumah dihiasi dengan buah limau sebagai simbol murah rezeki, bunga dan pokok limau.






Tahun Baru Cina diraikan dengan jamuan yee sang dan kuih bakul. Kaum keluarga akan makan besar dengan masakan tradisi seperti daging itik, daging salai, sosej, kuih pulut, dan limau mandarin. Golongan muda pula akan melawat golongan tua dan menerima wang ang pau dalam sampul merah bagi melambangkan nasib baik, yang diberikan oleh orang yang berkeluarga kepada mereka yang masih belum kahwin. 


Perarakan tarian naga atau singa akan diadakan, dengan kereta berhias yang diiringi bunyi gendang. Lima belas hari selepas perayaan Tahun Baru Cina, perayaan Tahun Baru Cina ditamatkan dengan perayaan Chap Goh Mei.

Yusheng, yee sang atau yuu sahng ialah sejenis salad ikan mentah gaya Chaozhou. Yee sang biasanya terdiri daripada potongan daging ikan mentah (khususnya salmon), yang bercampur dengan cebisan sayur-sayuran dan beraneka sos dan perasa, dan ramuan-ramuan lain. secara harifah, "yusheng" diterjemah menjadi "ikan mentah", namun boleh dianggap melambangkan kemewahan, kemakmuran dan kesuburan.

itu saje. sumber dari google :P c u :))




p/s : sebenarnye aku nakkk sangat merasa pakai cheongsam ngeee tapi masa dan kewangan belum m'izinkan. so tunggu tahun dopann jela :))



2 comments:

Qid Rahman said...

gong xo gong xi !!:D

izatymadiah ^0^ said...

u mmg slalu update latest entry i ke?? hehe